Thursday, March 5, 2009

Solat Jumaat

hehehe..
orang kate x baik kedekut ilmu kan...
jadi, moh ler kite berkongsi ilmu....
kot2 ada yg x tau kan...

Solat Jumaat

1. Apakah hukum solat Jumaat?

Solat Jumaat adalah suatu kewajipan yang ditetapkan agama. Ia bukan sahaja dilakukan oleh Rasulullah s.a.w bahkan ia juga telah disebut di dalam Al-Qur’an.

Jika seorang lelaki Islam tidak melakukannya, maka ia dianggap sebagai dosa besar. Malah, hukum menunaikan solat Jumaat lebih ditekankan dibandingkan dengan solat lima waktu oleh Rasulullah s.a.w yang telah bersabda bahawa mereka yang tidak melakukan solat Jumaat selama 3 kali berturut-turut bukanlah seorang Islam. Disini Rasulullah bermaksud untuk menerangkan betapa pentingnya solat Jumaat dan betapa besarnya dosanya jika tidak melakukannya. Lelaki Islam yang tidak dapat menunaikannya haruslah menggantikannya dengan solat Zuhur. Akan tetapi, ia hanya diterima jika ia kerana sebab-sebab berikut; jika terlalu sakit, jika terpaksa jaga orang yang sakit tenat, jika terdapat ribut taufan yang besar atau jika dalam keadaan bermusafir.


2. Berapakah jumlah jemaah yang harus ada untuk menunaikan solat Jumaat dan adakah ia hanya bolah dilakukan di dalam Masjid sahaja?

Menurut ke-empat-empat mazhab, jumlah jemaah bagi menunaikan solat Jumaat adalah seperti berikut:

Menurut mazhab Syafi’i dan Hambali, jumlah jemaah terendah adalah 40, tidak termasuk imam. Mazhab Maliki pula adalah 12, tidak termasuk imam, Bagi mazhab Hanafi pula, jumlahnya adalah 3, tidak termasuk imam.

Solat Jumaat boleh dilakukan dimana-mana, selagi mana jumlah tersebut


3. Apakah keuzuran daripada mendirikan solat jumaat?

Solat Jumaat adalah wajib bagi kaum lelaki. Bagi mereka yang meninggalkan solat Jumaat tiga kali berturut-turut dengan sengaja, hati mereka akan ditutup oleh Allah s.w.t. Keuzuran bagi meninggalkan solat Jumaat adalah sama seperti keuzuran yang diberikan bagi meninggalkan mana-mana ibadat wajib yang tidak mampu dilakukan. Antaranya adalah pitam, gila, sakit terlantar sehingga tidak mampu bangun dan tiada yang dapat membawanya ke masjid, tugas yang terpaksa dilaksanakan yang mana ia menjaga keselamatan negara, tertahan (samada di penjara atau di tengah jalan) dan keadaan cuaca yang menghalang sama sekali pergi ke masjid.



4. Adakah yang bertugas sebagai polis, bomba dan tentera dikira uzur dari menunaikan solat jumaat?

Uzur yang boleh diterima oleh Syara' bagi orang lelaki Islam untuk tidak mengerjakan solat Jumaat adalah seperti berikut:

1) Dalam pelayaran dan tidak berjumpa dengan masjid

2) Sakit

3) Lelaki yang baru seminggu berkahwin dengan seorang anak dara

4) Hujan lebat atau keadaan cuaca yang amat buruk sehingga menghalang dari pergi ke masjid

5) Tertidur

6) Pengsan

7) Gila

8) Pekerja yang mana kerjanya amat kritikal untuk keselamatan nyawa dan negara

Bagi yang nombor 8, seseorang itu perlu berusaha untuk mengerjakan solat Jumaat, sekurang-kurangnya sekali setiap 3 Jumaat. Ini adalah kerana Rasulullah s.a.w menyatakan dalam satu hadith baginda bahawa mereka yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali berturut-turut akan dikunci hati mereka.



5. Apa yang harus dilakukan lelaki yang tidak dapat menunaikan solat Jumaat atas sebab-sebab tertentu?

Umat Islam perlu berusaha sedaya upaya agar dibenarkan melakukan solat, termasuk solat Jumaat. Jika tugas menghalang, dan tugas tersebut penting dan genting bagi maslahat masyarakat, seperti polis, bomba dan sebagainya, atau maslahat keluarga yang ditanggungnya, maka ia tidak berdosa. Dan perlu melakukan solat Zuhur, tetapi selepas orang selesai melakukan solat Jumaat, sebagai penghormatan kepada solat Jumaat tersebut.




6. Bolehkah seorang muslimah menunaikan solat Zuhur pada hari Jumaat sejurus selepas azan berkumandang atau haruskah dia tunggu selepas selesainya Solat Jumaat dan khutbahnya?

Mereka yang tidak menunaikan solat Jumaat seperti wanita dan mereka yang uzur tidak perlu menunggu sehingga selesainya solat Jumaat untuk melakukan solat Zuhur. Solat Zuhur boleh dilakukan sejurus selepas azan berkumandang.


7. Yang mana wajib didahulukan, mengerjakan solat Juma'at atau menguruskan jenazah?

Solat Jumaat wajib dikerjakan dalam keadaan berjemaah dalam waktu tertentu. Sedangkan uruskan jenazah boleh dilakukan pada bila-bila masa dan tidak perlu terburu-buru, asal tidak dilengahkan. Maka wajib mendahulukan solat Jumaat daripada menguruskan jenazah.



8. Adakah dalil yang menyatakan tentang solat sunat qabliyyah dan ba'diyyah Jumaat?
Sesungguhnya memang tiada nas yang khusus didalam Al-Qur'an mahupun Hadith untuk solat qabliyyah atau ba'diyyah Jumaat. Para ulama' yang mengatakan qabliyyah dan ba'diyyah Solat Jumaat adalah sunat telah qiyas kan ia dengan qabliyyah dan ba'diyyah Solat Zohor. Ini kerana solat Jumaat sebenarnya mengambil tempat solat fardhu Zohor.


9. Apakah tujuan azan kedua berkumandang pada solat Jumaat?
Azan kedua yang berkumandang pada solat Jumaat mempunyai tujuan yang sama dengan azan yang pertama. Bezanya adalah untuk menunjukkan kepada jemaah bahawa khutbah akan bermula dan solat akan mula selepasnya.

Wednesday, March 4, 2009

9 hari lagi~Port Dickson

Family Day kali ke dua..hehehe
kali ni ke Port Dickson plak..
Kami bermalam di sana pada 14/15hb 3 ni..
x sabar rasanya...
ramai jugak ahli2 yang terlibat...
diantaranya :

* Abah
* Emak
* Abang Li ~ Abang saya yang sulong
* Kak Nani ~ Kakak Ipar
* Yayang ~ Anak buah saya (x kompom lagi)
* Nazirul ~ Anak buah saya
* Kak Ina ~ Kakak saya yg Ketiga
* Abang Yan ~ Abang ipar
* Nurul ~ Anak buah saya (x kompom lagi)
* Syasa ~ Anak buah saya
* Kak Ita ~ Kakak saya No 4
* Abang Shamsul ~ Abang Ipar
* Syafiq ~ Anak buah saya
* Nurin ~ Anak buah saya
* Nana ~ Anak buah saya
* Adik ~ SAYA LER
* Yusman ~ Somi saya
* Qaisz ~ Anak Saya
* Cik Nanik ~ Pakcik saya
* Cik Sal ~ Makcik ipar saya..
* Farah ~ Kazen saya
* Zaty~ Kazen saya
* Kak Nieza ~ Kazen saya
* Abang iwan~ kazen ipar saya

****kepada yang bekerja hari sabtu tu, sila apply cuti..lalalalaaa****

ramai tak??...hehehe
kami bertolak pagi..
sampai sana berkelah dulu kt pantai..
pukul 12.00pm check in
belah malam lak ada BBQ. >> best!! ayam telah disponser oleh Abang Iwan n Kak Nieza
ahad kul 12.00pm check out..
pestu jalan2 kt pekan kot...

tido mana??...hahaha
SUNSHINE BEACH RESORT ler...

Tuesday, March 3, 2009

Baju Morahan

Lunch tadi makan kat Giant ngan member opis lama saya..
Lepas makan terus pergi cuci mata..hihihi
Maka dengan x sengaja nye saya terbeli baju2 ni...
hahhaa..
tapi baju morahan jek..

Baju tuk Qaisz..Tenderly..RM 13.99...hihihi..


t-Shirt tuk saya..buat basahan jek..
SERIES RM 4.99...

Tag Dari Ana Cute...

Dah lama dah si Ana ni tag saya...baru perasan pagi tadi..hihihi....
sorry erk Ana..terlepas pandang lak..hihihi...

ii) show your bag
ii) mention what is in your bag
iii) choose 5 friends to do this!

***********************************************************************

handbag adalah dari jenama yang paling terkenal sekali..
"PM Brand"...
atau lebih dikenali sebagai "Pasar Malam Brand"
yang berharga RM10...
hahaha..rasa2 dah setahun ku pakai....

**********************************************************************************

yang ada didalam handbag ku ini adalah:-
* wallet
* pouch enpon
* lipgloss
* perfume free give dari Kedai Pn Syana
* Kunci opis
* dan buku Diary Rogayah...hahaha...diary kecik..
ataupon maksud tersiratnye buku utang...hiks...

tak banyak pon isi kt dalam tu..hehehe...
almaklumler...saya ni very the simple orangnye...
hiks...

maka dengan ini, saya nk tag:-
* Pn Syana
* Pn Diana
* Ms Helena
* Pn Mala
* Pn Eila


Monday, March 2, 2009

Kejap je kan??

Kejap je apa??..hihihi
kejap je dah masuk bulan Mac..
lepas tu pejam celik, pejam celik..
dah nk puasa dah..
saya lom ganti puasa lagi..
camane lak ngan korang??..
mesti ada yang da setel kan..hihihi
lepas tu raya plak...
kene bajet betul2 ni..
mana tak nye,
setiap tahun bila time raya kompom2
road tax kete pon mati...
hahaha..
kami anak beranak shopping raya pon ala kadar je
sebab nk bayar road tax kete..
payah gak kan..
x bayar kang x leh beraya lak...hihi
upsss...citer pasal raya plak..
terlebih sudaaahhh...

p/s: sebenarnye x tau nk update apa..citer je lah psl ni..hihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...