Tuesday, August 24, 2010

Terliur tengok Kek Ceklat Kak Ai~~

Salam 14 Ramadhan. HUwaa...meroyan jap aku tengok kek ceklat kukus kat blog Kak Ai tadi..perghhh..rasa nak buat jugak laa...nih aku copy paste resepinye..tuk rujukan aku jugak nanti...thanks Kak Ai...(dah mintak ijin tau nih..bukan aku curik2 tau..hehe)




Credit to Kak Ai..menyelerakan kan?? huhuhu

Bahan-bahan

* 1 cawan gula perang
* 1 cawan susu segar perisa coklat
* 1 cawan minyak
* 3/4 cawan serbuk koko
* 1/2 cawan susu pekat manis (kalau nk manis, tambah la susu lg)
* 1 1/4 cawan tepung gandum
* 1 sudu teh soda bikarbonat
* 1 sudu teh baking powder
* 3 biji telur

Cara-cara

1. Ayak tepung, soda bikarbonat & baking powder
2. Masukkan serbuk koko, gula, susu segar, susu pekat dan minyak ke dalam periuk dan panaskan di atas api kecil sehingga semua larut. Matikan api.
3. Pukul telur hingga kembang dan masukkan ke dalam bancuhan koko.
4. Masukkan tepung sedikit sedikit dan gaul sebati.
5. Tuang ke dalam loyang yang telah di lengser dengan minyak/ lapik dengan kertas minyak.
6. Tutup loyang dengan aluminium Foil (aku x tutup ngan aluminium foil ni pon, ok je...) dan kukus selama 1 jam di dalam kukusan yang telah dipanaskan (aku kukus 40mnt je..try cucuk ngan pisau tgk dh masak lom)
7. Angkat dan sejukkan.

3 comments:

SyaNa said...

yang nntaku nk lempeng + sambal
pastu kek kukus ni pastu sarang semuttsss
ko bwk la dtg umah aku
hahahaa melampau kan

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

yanggggg....hahaha
ni balas dendam selepas berpantang ke apa ni..hehe..skali gus smpi 3 ko mau..hikss...

ntah laa yang bila agknye nk smpi umah ko tu..haihhh...

ko dtg je laa umah aku..bawak baby skali..collect duit raya..hehee

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

mmg terliurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr .....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...