Tuesday, July 29, 2008

~Rezeki...

Entry ni saya nk 'basuh' diri saya sendiri..klu reader yg lain nk join pon x per gak...hihihihi...saja je nk muhasabah kan diri..chewahhh...muhasabahlah konon..kikikiki...

Selalu orang mesti cakap bahawa rezeki dia kurang kan...pestu banding2 kan ngan rezeki orang lain.."sipulan tu murah rezeki dia...x cam aku..itu x cukup..ini x cukup"...mesti korang pernah dengar ayat cm ni dimana2 kan....Rezeki tu kan datangnye dari Allah s.w.t...selain dari usaha kite kene lah berdoa kepada-Nya tul tak....camane Allah tu nak bukakan pintu rezeki kita kalau kita sendiri tak sujud kepada-Nya yakni x menurut segala perintah dan suruhan-Nya....walau kite kerja siang malam pon, tapi kalau kita x mengerjakan solat 5 waktu sehari semalam pon x guna kan...memanglah kerja kita pon tu ibadah gak....tp pandai2 lah ambik masa tuk mengerjakan solat.... kalau tempat kerja x der tempat solat..kita bleh request kan...tak pon carilah surau atau masjid yg berhampiran...cukup kan semua tu...cuma kita ni jer lalai dengan sumer ni....
saya ni pon bukan lah perfect sangat bab2 ni gak...tp bila duduk sorang2 sambil termenung tu slalu terpikir..kenapa rezeki aku cm ni...kenapa rezki orang tu cm tu..then saya tgk latar belakang org tu...(yang saya kenal lah erk)...org tu solat 5 waktu cukup...mengaji sumer lah..mungkin sebab tu Tuhan berikan dia rezki yg lebih...tp aku??... solat pon kadang x cukup 5 waktu..iye..saya mengaku kt sini...tapi selepas bermacam2 ujian dan dugaan datang dari-Nya, saya pon barulah teringat kepada-Nya..dan bermula dari situ, saya cuba cukupkan solat saya...kalau tertinggal satu solat saya akan gantikan...lebih baik dari x buat langsung kan...dari hari ke hari saya berusaha tuk sempurnakan solat saya..Alhamdulillah...berjaya jugak...InsyaAllah..mudah2an saya tidak akan lalai lagi lepas ni...dan saya bersyukur sangat sebab rezeki saya bertambah sikit2 atas doa saya sehari semalam...bukan nk berbangga atau apa ye...hanya sekadar pengalaman saya sahaja...Alhamdulillah.....solat itukan wajib...

Lagi satu nk citer ni..bila saya dalam keadaan marah kan then saya ambil air sembahyang x lama lepas tu kemarahan saya pon berkurangan.....ok lah...cakap banyak2 kang nanti ade orang ingat aku ni nk jadi ustazah plak kan.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...