Tuesday, May 19, 2009

Apa perasaan korang kalau tiba2....

Apa perasaan korang kalau tiba2 lepas solat maghrib, mak korang cakap cam ni:-
Ni perbualan antara saya dan mak saya:-


Mak : Dik...ko nak tau tak abah ko tadi....
Fieza: Kenapa ngan abah, mak??
Mak : ko tau, pagi tadi abah ko nak pergi amik duit kat CIMB Bank, sampai kat jambatan (sapa dok port klang tau ler jambatan yg kat taman kem tu) tetiba tayar motonye pancit...
Fieza: Ya Allah..habistu??
Mak : Abah ko tolak motor dari jambatan sampai kedai motor kat taman kem tuh..
Fieza: Ha?? (dalam hati kecilku dah sedih gile...korang tau tak betapa jauhnye nak sorong motor tuh??)
Mak : Lepas tu pulak da sampai kedai motor x cukup duit nak bayar kt kedai tu..Abah ko tinggalkan motor kt situ..jalan kaki ke CIMB..nak amik duit...

Saya terdian jap masa tuh...tengah bayangkan keadaan bapak saya yg tgh sorong motor..pestu jalan kaki lagi...

Fieza : kenapa abah tak carik talipon..tepon adik ke...klu jadi pape camane?...
Mak : mana lah abah ko tahu nk guna public phone...
FIeza:...................terdiam dan kelu lidah saya..habis tu abag camane..x ngadu sakit ke
(sebab abah saya ada sakit jantung, darah tinggi n kencing manis)..
Mak : entah..tak pulak dia cakap...

Apa perasaan korang kalau abah korang yg berumur 70 tahun jadi cm tuh??
Kesian kan...rasa cam saya salahkan diri sendiri...

kenapa aku tak kaya???
kenapa aku tak dapat nk bantu mak bapak aku ??
kenapa??..
kenapa??...
ofcoz kalau jadi pape mesti derang salahkan saya..sebab saya yang tinggal kt umah tu ngan mak abah saya....

kalau lah saya kaya atau ada rezeki lebih saya akan....

- upahkan orang untuk jaga anak saya
sebab skang ni mereka yg jaga anak saya...
kalau boleh mmg saya x nak mereka jaga..biarlah derang berehat...
tapi keadaan ekonomi yang tak mengizinkan saya untuk hantar anak ke rumah orang....terpaksa lah mereka jaga...

- nak belikan enpon untuk abah saya..senang..bleh tepon klu jadi pape

- nak betulkan umah saya yg da lapuk tu...

- nak senang kan hati mak bapak saya...byk jasa mereka...

orang lain tengok kami ni boleh pergi umah orang kawen, boleh pergi berkelah...jangan ingat kami ni senang..jangan ingat mak abah saya ni sihat...
kami adik beradik berusaha tuk bawak mereka pergi makan angin..yang dekat2 pon jadi lah..
sebab terpancar keceriaan mereka bile tgk anak cucu berkumpul sesama....seboleh2nya kami nk bahagiakan mereka..tapi.....
kadang2 ada jugak adik beradik yg x sepakat...susah...
padahal bukan ramai pon adik beradik saya..5 orang sahaja..
tapi nk nampak muka yg lain punyalah susah....
harapkan yg dekat je slalu datang..
yang jauh2...klu ada pape baru nak balik..sorry lah klu adik beradik saya ada yg baca entry ni dan terasa....terus terang cakap...mak dan abah rindukan korang...sesekali bawakler anak bini dtg jenguk mak...korang nak marah adik, marah ler...tapi inilah hakikatnye...
duit yang dikirim tak sama dengan melihat wajah2 kesayangan mereka...


sorry lah uolss..saya terlepas emosi disini.......
hanya sekadar berkongsi cerita...


tak boleh nk tulis apa dah...sebab da nk nangis da ni...

8 comments:

TuN TeJa said...

Sedihnya fieza, aku dh xde abah huk..huk..waaaaaaa...nasib kiter sama abg & akak aku pn sama xde nk dtg menjengok mak aku...

SyaNa said...

sedih aku baca..ntah la..kkdg org gitu la..makpak idup takmo jaga..kang bile ari kebumi sebok nk nangis beria..

shiemz said...

kalu shiem pun sedih gak...uwa....rindu kat abah aku la plak..... uwaa...

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

kak teja,
saya lagi sedih..huwaaaaaaaaaa..
tu ler...tak tau nk cakap psl adik badik ni..........

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

syana,
betul tu....
tapi...kte sebagai anak, kenalah ingat mak bapak kite kan...
klu bleh hari ibu atau hari bapa ke...luagkan masa bersama mereka...
tp aku pelik..kenapa ada yg x paham??
derang pon bakal jadi gitu gak..baka menjadi seorang yg tua....
ntah leee...

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

shiemz,
sedih kan...
saya pon rindu kat derang gak

helena's said...

alahai,,sedih la baca,,

kakfieza,,tau tak,,setiap kite manusia ada kegagalan sendiri sebelum kite capai kejayaan,maksudnye..kalo da banyak kali kte gagal kite jatuh..sebenanye kte semakin hampir nak berjaya..percayala,.rezeki tu ada..yg penting jgn berenti berusaha..

saya ckp untuk saya jugak..

semoga hidup akak akan lebih senang nanti..

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

cik hel,
yup..betul cakap hel ni...
sekarang ni akak rasa Tuhan dah makbulkan doa akak supaya dimurahkan rezeki..tak pe..sikit2 lama2 jadi bukit kan...
yee..memang dulu akak sentiasa gagal dan jatuh..
kadang2 sampai berputus asa..
Alhamdulillah..sekarang da boleh bernafas skit...

terima kasih cik hel..
sama2 lah kita berdoa ye!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...