Monday, January 18, 2010

Perkembangan Azwar Qaiszar

Assalamualaikum semua....hehehe..
Entry kali ni nak citer pasal perkembangan anak bujang aku lak. Umur dah pon 2 tahun 5 bulan 7 hari..sekejapan je rasanya..tup tup dah 2 tahun lebih..bulan lapan kang 3 tahun..uiiii udah besauuuu upenye..



Percakapan
- Dah memacam perkataan yg aku dengar. Ada je perkataan baru yg tak jangka dek akal aku tuk dia bercakap..kekeke..
Bercakap dah macam orang besar. Alhamdulillah ramai yang cakap Qaisz ni tak pelat cam bebudak lain. Sebab mak mertua aku dah awal2 bagitau jangan ajar dia cakap pelat. Cakap cam biasa je..So skang ni memang dia x pelat laa..cuma bila cakap tu ada laa angin yg kuar sebab gigi depan rongak..hiks

Antara ayat yang buat aku tergelak dan tak jangka adalah:-
"Eh, kereta sappaaa la tu?" - biasa kan sebut "sape / siapa"..tapi dia sebut " SAPA" dialek penang tuuuu..

"Ibu tadi pergi mana?" - ni hari2 dia tanya aku bila aku balik dari kerja

Ada gak perkataan yg aku tak berapa suka bila aku dengar.

"Ibu..tolong AKU" - ni gara2 dengar bebudak lain cakap laa ni dia pon tiru gak...
aku terus betulkan.. bukan AKU tapi SAYA..

Dia suka menyanyi dan berjoget. Lagu citer CIk Ah Cik Nin tuuu...Ding Ding Galeee..
Pestu lagu enjet2 semut..Ni lagi satu..Lagu Stacy pon dia suka.."Kenapa Bah Kau berubah"
Tapi dia sebut " Anak bapak..berubah" hahaha...apa laaa

Lagi satu dia ni banyak sangat soalan sampaikan kita pon tak terjawab...kehkeh

Dan banyak lagi laa perkataan yang dia dah boleh cakap dan boleh paham apa yg kita cakap..Good Boy Qaisz...teruskan usaha anda..hehee





Makan / minum
- Qaisz paling suka roti canai..kekadang dia mintak atok dia belikan roti canai petang2...
Atoknya pon layankan je laaa...Habis sekeping dia makan...
Kekadang makan biskut oreo laa... roti laa..apa org makan sumer dia nak makan..tapi dia tak makan pedas...hehe
- Air yg dia minum selain susu adalah air vitagen / solivite dan air jarang.. Kadang mintak buatkan milo..
Qaisz ni semua dia bedal...tapi bab makan nasi dia kurenng skit.


Kesihatan
Alhamdulillah selepas operate ari tu dia makin bertambah sihat..Tapi skang ni dia sakit mata lak..Mata dia bengkak sebelah..Doktor kata jangkitan kuman..Jejiran cakap kene kencing senrangga..hmmm..tak tau lah yg mana satu..tapi dah bagi ubat..kejap surut kejap bengkak...
harap2 cepat laa surut..risau laa ibu..

Esok lak nak kene g check up kat spital klang...doktor nak tengok keadaan telur dia tu...
Aku tgk mmg dah kat bawah laa telur nya..hehe

Hari tu ada niat nak buatkan bubur merah atau pulut kuning bila lepas Qaisz baik dari operate.
Tapi tak buat lagi..huhu.. sebab aku plan nk buat besday Qaisz yang ke 3 bulan 8 ni..So mak aku cakap buat sekali je nanti time besday..InsyaAllah...hehee (ibu dia pon gigih kumpul duit nak buat besday dia kang..kumpul dari skang laa kan..senang skit)


Semenjak pasang Astro ni dia jarang ajak atok dia naik motor dah..bagus laa tu kan..Atok pon dah tak larat nk pusing2 naik motor lagi..Baik duk umah..sesekali tu ada lah aku yg bawka g kedai ke..cam weekend klu tak g mana2 aku bawak dia jalan2 g umah jiran sebelah..bagi dia main ngan budak2 kat sana..klu tak asik terperuk je kt umah tgk citer kartun.

Sampai kan orang tanya dia kenapa dia putih skang..Yelaa..duk umah je ngadap kartun mana tak putih..dulu tak kira panas2 buta pon ajak naik motor...hehee
tapi tak laa putih mana pon..kira cerah dari dulu laaa...

Perangai
- Suka merajuk dan sensitip...hehe..cam ibu dia jugak..agaknye masa ngandung dulu aku mudah sangat terasa ngan senang sangat menangis..tu yg anak aku pon ikut gak tuh...
Kalau kita tinggi suara skit mula laa muka dia berubah...pestu merajuk..hahaha

- Kalau nangis tu smpi jerit2...huhu

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...