Tuesday, August 25, 2009

Puasa Pertama , Kedua Dan Ketiga

Salam uols...hehehe...baru terhegeh2 nak citer pasal puasa..huiii..

Puasa Pertama:-
Puasa pertama cuaca memang best..sojukkk yoo...acik pon asik laa terbaring ngalahkan org peknen..adoiii..hehee...Alhamdulillah Qaisz lak time bulan puasa ni amatlah GOod Boy...tak meragam sangat..kehkeh...

Tapi pagi2 tu mak kejutkan ktorang..Rupanya air pasanglaaaa...seb baik tak masuk umah..cuma kt laman umah jek...hehee..Qaisz yang buat kali pertama tengok air pasang ni sangatla teruja..dia pon sibuk gak bangun time tu..hehee...tapi dalam kul 11 pagi dah surut dah...

Untuk hari pertama berpuasa ktorang pecah rekod tak ke bazar (sebenornye udah sengkek..lom gaji).. menu berbuka ktorang kueh teow goreng, ikan tongkol masak kari..pestu jiran sblah umah bagi roti jala...Air plak teh 'o' panas ngan sirap ais..amat menyelerakan tekakku..tapi lepas tu cam biasalah..kompom cepat2 pergi toilet..muntahhh ler...makan sikit ke makan banyak ke tetap nk muntah..tak tau kenapa..macam gini ada cam bleh kurus..kahkahkah...

Seronok tengok Qaisz time berbuka..dia pon sibuk gak nak pelawa ayah dia makan.
"Ayah..makan,makan,makan.."hehe..


Puasa Kedua
Puasa hari kedua ni pon cuaca cam hari pertama gak..tapi seb baik tak banjir lagi..anak beranak dok melepek kt umah sambil baring2...tengok tv...
Pukul 5 ptg siapkan Qaisz terus start motor..jenguk2 bazar ler kononnye..nak carik tepung pelita..sampai kt satu tempat tgk semua tak menarik..patah balik laa..time patah balik tu nampak kereta FIL tgh benti..rupanya FIL & MIL perasan menantu ngan cucu dia tgh naik motor di tengah2 kepanasan..hehe..saya pob benti lah kt sebelah kereta tu..skali adik ipo hulur air tembikai susu, bebola, mee jawa bg kt saya..FIL blanje katanya...Alhamdulillah..rezeki Ramadhan..hehe..pestu FIL saya tanya nak kemana..saya jawablah nak carik kuih tepung pelita..

Pestu saya ngan Qaisz balik umah hantar juadah free tadi tu..ingat nak keluar balik carik tepung pelita..skali Qaisz tdo plak kt atas motor..hehe..penat puasa ye sayang...Oleh kerana teringin ya amat terpaksa lah ajak hubby temankan g bazar...sampai kat simpang umah, nampak kereta FIL masuk kat lorong umah ktorang...then dia hulur tepung pelita...hahhaha..dapat free lagi wei...malu dah guwe ni...rupanya tadi derang tak balik..derang p carik tepung pelita..Alhamdulillah..jimat duit..terima kasih lah bapak mertuaku...hehehe..

Tapi korang tahu tak, satu tepung pelita pon tak kelihatan kat bazar tuh..apa daaa..tahun lepas sikit punya ramai yg jual..tahun ni langsung tak dak..benornye aku carik kuih TAKO...yg dalamnye ada sengkuang cina tu..sedap wooo...tapi tak dapat2..hihi..

Time buka Qaisz dok bedak 3 ketul tepung pelita..hehehe..suka2...Pestu belah malam lak ktorang g umah mertua..nak tgk hasil rembatan derang kt kedai perabot siang tu..amboi..borong sakan nooo...FIL belikan MIL kerusi kayu jati tu..ala yang pesen skang tuh..Ayah kata mak dok ngidam kerusi tuh..hehe..dapat gak mak kerusi baru ye..pestu derang beli almari tv ngan tilam tuk adik ipo...

Qaisz cam biasa lah klu g sana..carik Si Miji tu laa..Pak Ngah dia..bila dah jumpa langsung tak hengat ibu dia..siap tak nak balik lagi...sebab PAk Ngah dia suka melayan kerenah si Qaisz ni..hehehe

Puasa Ketiga
Hari kerja..cepat je rasa kul 5.00 ptg..tapi penat skitlah..keje melambak..huhu..Akhirnya ktorang ke bazar gak..sebab mak tak sempat nak masak pape..ada laa masak rendang daging..tapi ktorang kuar pon beli kuih kuih jek..

Ok..itu saje nak citer..panjang kan?? klu larat baca lah..klu tak larat jgn baca...kekeke..

2 comments:

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

murah rezeki di bln pose nieh ..jiran2 bg mcm2 kan ;-)

SyaNa said...

baek nye mertua kamo
untung badannnn :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...