Friday, October 23, 2009

Nenek Oh Nenek

Malam tadi abah aku ajak pergi Sijangkang nak tengok mak dia a.k.a nenek aku la kannn..
sebab makcik aku baru balik dari sana...then dia tgk keadaan nenek yang macam tu terus dia bagi tahu adik beradik abah aku yang lain..

Masa raya ari tu nenek masik bleh cakap lagi skit2..pestu bleh la gelak lagi..tapi malam tadi nenek diam jeekkk...kaki nenek sakit klu kite terpegang..tapi takde pape pon macam lebam ke apa kann..
pestu air mata nenek asik kuar jek...slalu kalau ada org dtg, nenek bleh tau lagi..tapi malam tadi nenek cam tak rasa yang ada org dtg tgk dia..abah cakap maybe nenek di alam mimpi...
Kaki nenek tak bleh lurus..dia bengkokkan..bila makcik aku nak luruskan dia cuma cakap "sakit"..kesian nenek...siapa yang nak jadi macam ni kan..tapi tu laa...

Mata nenek masih bleh bukak lagi..abah aku panggil2 nenek pon dia tak nyahut..masa raya bleh lagi nyahut..aku tgk je muka abah aku malam tadi..merah je mata dia..sedih tgk mak dia cam tu kan..yelaa..sebab dah tinggal tulang jekk...

Masa nak balik ni la yang aku tak tahan...makcik aku suruh ktorang mintak maaf ngan nenek..ye la andai pape terjadi tak de lah rasa terkilan sangat kan...memula makcik aku suruh abah aku mintak maaf..time ni aku tahan nangis..sbb dengar abah aku mintak maaf tu kan..
lepas tu turn mak aku lak..then makcik aku panggil aku suruh mintak maaf ngan nenek..

Ya Allah..aku cuma dapat cakap "Nenek, mintak maaf banyak2 "..itu jek..sebab aku dah rasa sebak sangat..
then aku salam n cium tangan dan dahi nenek..
Selama ni kalau datang aku tak pernah cium nenek...tapi malam tadi tak tau nape..tergerak hati aku nak cium dahi nenek...masa taip entry ni pon aku tgh nangis nie...

Rasa berat je aku nak tinggal nenek malam tadi...tak pernah aku rasa cam ni...masuk je dalam kereta aku terus nangis..tak de sape pon nampak..tetiba je air mata aku mengalir..
masa tu lah teringat nenek kat umah lama dia..nenek duduk kat kerusi sofa depan tv sambil baca komik...teringat masakan nenek..kacang panjang goreng camput telur..klu aku ngan kak sedara aku kt situ mesti nenek suruh makan..selagi tak makan selagi tu la nenek bising..
Aku suka pergi umah nenek sebab kat umah nenek ada air oren jenama "TANG" ke apa ntah..sedap air oren tuh..

Kalau nenek datang umah aku pon nenek akan baring kat kerusi panjang jugak..kadang2 sampi
tertidur dia..hehee..tapi semua tu duluu...aku pon masih skolah lagi..sekarang nenek cuma mampu baring jek..

Kepada adik beradik aku.. sepupu sepapat aku yang belum tengok nenek tu..pergi lah tengok nenek...kite tak tau bila nenek akan tinggalkan kita..walau sesibuk mana pon kite, cubalah curik2 masa tu untuk tengok nenek sebelum terlambat... tak rugi pon..daripada korang rasa terkilan nanti kan...

5 comments:

Diana (Mama Adam Mukhriz) said...

teigt kenangan dgn arwah nenek .. mmg sebak ler ... time dia sihat nie jenguk2 ler .. ziarah yer ..

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

diana,
tu la kann..sebab sangat2..hehee

ijan@2 aka ummihakimi said...

patutlah aku nampak keta ko kat umah mak aku malam tadi.. then aku cakap ngan akak aku.. bapak ko datang..pestu akak aku buat muka pelik... aku pon jadi pelik??
"wak naik motor ker datang?"
aku jawab"x de la... ngan adik ler"...

asilahmuhajer said...

hargaila nenek selagi hayat dia masih ada.

saya takde pengalaman ada nenek. bila dah kawin baru rasa ada nenek.

*ayu the sun* said...

betul tu fieza.. tgh dia ade ni.. jenguk2 la..
u take care k?
praying the best for ur nenek & ur family..
amin..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...